نیاز روستاییان بستان آباد برای استفاده از نعمت گاز

شکی نیست که توانمند سازی روستاییان از طریق توسعه مناطق روستایی و ایجاد رونق اقتصادی، می تواند در کاهش مشکلات جوامع شهری نیز موثر باشد.
اما با وجود موانعی نظیر نبود راههای استاندارد، عدم تامین آب شرب مناسب، محرومیت از گاز طبیعی، فعال نبودن خانه های بهداشت و کمبود مدارس در تمام سطوح تحصیلی، نمی توان به ایجاد اشتغال و رونق بخشی به اقتصاد روستایی دل بست.

بستان آباد در فاصله ۶۰ کیلومتری تبریز از جمله مناطقی است که جمعیت روستایی بالایی دارد. این منطقه با نزدیک به ۲۰۰ روستا، جامعه ای بالای بیست هزار نفر سکنه دارد که بافت روستایی بر زندگی این جمعیت چیره است.

با توجه به قرار گرفتن بستان‌ آباد در منطقه ای کوهستانی، همواره به عنوان یکی از سردترین نقاط ایران شناخته می شود. دمای سالانه این منطقه ۸ درجه سانتیگراد است و در روزهای سرد سال دمای مرکز شهرستان گاهی تا ۴۶- درجه کاهش می یابد.

محمد امیدفر (رییس گروه پیش‌ بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان ‌شرقی) صبح امروز اعلام کرد: بستان آباد با دمای ۲۴ درجه زیر صفر در طول روز گذشته سردترین شهر استان بود.

با توجه به وضعیت جغرافیایی و آب و هوای بستان آباد و نوع بافت اجتماعی این منطقه ضرورت بهره مندی روستاییان از نعمت گاز طبیعی بیشتر از لزوم حل این مشکل در سایر نواحی ایران، احساس می شود. طبق آمار های رسمی در حال حاضر ۸% از روستاهای بستان آباد از نعمت گاز طبیعی بی بهره هستند.

این کمبود بیشتر در بین روستاهایی با جمعیت کم دیده می شود که غالبا شورای اسلامی ندارند و برای حل مشکلات خود با چالش های بیشتری روبرو هستند. از این رو لزوم توجه نماینده آینده شهرستان بستان آباد به توسعه مساله گاز رسانی در کل منطقه، فرصت مناسبی است تا چرخ توسعه بستان آباد تکانی بخورد و زندگی روستانشینان این منطقه قدمی از محرومیت مختوم خود فاصله بگیرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *