پنجره ای به روی بستان آباد

شهرستان بستان‌آباد در ۴۵ کیلومتری تبریز واقع شده است. از این رو یکی از نزدیکترین شهرستان های آذربایجان شرقی به مرکز استان است. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان هریس، از سمت شرق با شهرستان‌های سراب و میانه، از سمت غرب با شهرستان‌های تبریز و مراغه و از سمت جنوب با شهرستان هشترود همسایه است. بستان آباد در محل شهر باستانی گمشده «اوجان» بنا شده‌ است. اوجان پایتخت ییلاقی ایلخانان مغول بود که بعداً در اثر حوادث روزگار به کلی منهدم شده ‌است.

این منطقه به جهت آنکه در مسیر ارتباطی جاده ابریشم قرارداشته و از آب و هوای مناسب دامنه سهند برخوردار بوده همواره دارای جمعیت بود و در متون تاریخی بازمانده از گذشته به اسامی “اوجن” و یا “اوجان” به تکرار یاد شده است. پرواضح است که این نامگذاری و وجه تسمیه آن به همین سبزی و خرمی و چمنزار‌های منطقه مربوط می‌شود.

اقتصاد منطقه بستان آباد وابسته به کشاورزی و دامداری و نشات گرفته از وجود آب و زمین مرغوب است. در بخش کشاورزی محصولاتی چون غلات و سیب زمینی از تولید بالا و مرغوبیت مناسبی برخوردار است و در بخش دامداری و در قسمت لبنیات و خصوصاً پنیر، بستان آباد از شهرت بسزائی برخوردار می‌باشد.

شغل اصلی مردم بستان آباد کشاورزی، دامداری، قالیبافی و مشاغل آزاد می‌باشد. در اکثر روستا‌های تابع بستان آباد قالیبافی روستائی با نقشه روستاباف رونق و رواج دارد و از منابع بزرگ درآمد مردم است    .

اما مردان بستان آباد به کامیونداری و رانندگی حرفه ای با وسایل حمل و نقل سنگین شهرت دارند.

وجود معادن مختلف در کوه‌های مجاور و کارخانه‌های مجهزی تاسیس شده در کنار جاده تبریز- بستان آباد، رونق بسزائی به اقتصاد و منابع شهرستان بخشیده‌است. واحد‌ها و کارخانه‌های مختلف از جمله صابون سازی، قندریزی، حلاجی، کشبافی، تولید مواد غذائی در مرکز شهرستان مشغول به کار می‌باشند. شاید از این رو است که کامیون‌داری و صنعت حمل و نقل در ردیف عمده‌ ترین مشاغل بستان آباد قرار گرفته است.

اما همچنان آب گرم بستان آباد از معروفترین جاذبه های گردشگری در این منطقه است. بستان آباد دارای آبگرم‌های متعدد است که در صنعت توریسم منطقه حرف اول را می زند و به هدف گردشگران از سفر به منطقه تبدیل شده است.

چشمه ‌های معدنی بستان آباد که در ده اسک ‌کندی در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز واقع شده و تالاب قوریگل در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز از نقاط دیدنی و گردشگری شهرستان بستان‌آباد محسوب می‌شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *