طولانی شدن مدت اجرای طرح‌ها خسارت زیادی به کشور تحمیل می‌کند

محمدرضا پورمحمدی  در مراسم تجلیل از تلاشگران قطار شهری تبریز با بیان اینکه این خط تا پایان آبان ماه جاری به دست رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد، افزود: در کنار تعریف و تمجید از کارهای انجام شده باید کاستی ها هم مطرح شود، در دنیایی که بحث اتوبوس های پیشرفته هوایی و منوریل مطرح است ما به خاطر اینکه بعد از ۱۸ سال خط یک قطار شهری تبریز به مقصد می رسد ابراز خوشحالی می کنیم.

وی گفت: شهرها از ۲ بخش زیرساخت و روساخت تشکیل شده و در دنیای کنونی زیرساخت مانند آب، برق و فاضلاب جزو بدیهیات زندگی شهری بوده و حمل و نقل عمومی اساس شهرهاست.

پورمحمدی، با بیان اینکه سوانح رانندگی درون و برون شهری جزو بزرگ ترین خسارت های جامعه است، ادامه داد: اگر زیرساخت های جاده ای درست شود جان خیلی از انسان ها بی جهت از بین نمی رود.

وی با تقدیر از دست اندرکاران قطار شهری تبریز و برگزار کنندگان نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی گفت: به مقصد رسیدن این خط و نمایش ۴ هزار طرح در این نمایشگاه در سایه همت و تلاش همه به نتیجه رسیده است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین افزود: مبارزه اصلی با دشمن ایستادن روی پای خود و حل مشکلات به دست خودمان است و این امر روی نمی دهد مگر اینکه ذهنیت و تفکر «ما می توانیم و اراده انجام کار را داریم» در ما ایجاد شود و یک عزم عمومی در جامعه به وجود بیاید و همه با هم همکاری کنند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه پیمانکاران سخت کوش و تلاشگر هستند، افزود: خدمت آنها به جامعه، خدمت به بشریت و انسانیت بوده و ماندگار است.

قطارشهری مهمترین پروژه تبریز است

شهردار تبریز نیز در این مراسم گفت: قطارشهری مهمترین پروژه شهر بوده و در اولویت قرار دارد و در سایه آن و همدلی و همراهی همه این پروژه در کمترین و سخت ترین زمان به وضعیت ایده آلی رسیده است.

ایرج شهین باهر با اشاره به اثرات مثبت این طرح مانند برخورداری از حمل و نقل عمومی پاک،  کاهش آلودگی و ترافیک شهری و آرامش و رفاه شهروندان، افزود: قطارشهری از شاخصه های توسعه بوده و علاوه بر اثرات مثبت در محیط زیست در اقتصاد مردم نیز نقش به سزایی ایفا می کند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راهکار در زمان بحران، همراهی است، اظهار داشت: اگر مشکلات را تقسیم کنیم می توانیم در سخت ترین شرایط نیز بهترین نتیجه را کسب کنیم.

قطارشهری تبریز بزرگ ترین مطالبه مردم تبریز است

رئیس شورای اسلامی تبریز نیز در این مراسم گفت: قطارشهری تبریز بزرگ ترین مطالبه مردم این شهر بوده و این پروژه با کار تیمی و همکاری سازمان های مختلف به نتیجه می رسد.

شهرام دبیری، با اشاره به روند طولانی اجرای این پروژه از مشاوران، پیمانکاران، کارشناسان و مهندسان خواست مسائل ایمنی را در تمام قسمت های اجرای این پروژه رعایت کرده و با دقت بیشتری جزئیات پروژه را اجرا کنند تا در آینده مشکلی بروز نکند.

وی با تاکید بر اینکه ایستگاه هایی که نواقص دارد را نباید به هیچ وجه بهره برداری کرد، اظهار داشت: تا زمانی که ایستگاهی کاملا تکمیل نشده و موارد ایمنی آن به طور دقیق اجرا نشده نباید راه اندازی شود.

سوت قطارشهری در ایستگاه پایانی خط یک به صدا درآمد

مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز و حومه نیز در این مراسم گفت: روز گذشته همزمان با ۱۳ آبان و در سایه تلاش شبانه روزی تمامی پیمانکاران، مشاوران، مهندسان و کارگران این سازمان سوت قطارشهری با عنوان «همت و تلاش» بدون بروز هیچ مشکلی با رسیدن به ایستگاه نور (انتهای خط ۱ در دپوی لاله) به صدا درآمد.

مصطفی مولوی، با بیان اینکه صنعت قطارشهری و کارگاه های آن یک بنگاه اقتصادی و یک دانشگاه است، افزود: هم اکنون یک هزار و ۳۲۸ نفر به صورت مستقیم در خط ۱ و ۲ قطارشهری تبریز مشغول کار هستند و در طول ۱.۵ سال گذشته به طور متوسط ماهانه ۲ گروه از دانشجویان دانشگاه ها از کارگاه‌های آن بازدید کرده اند.

وی اظهار داشت: صنعت قطارشهری در کشور ما نوپا و جدید است و در زمان کنونی از نظر ابنیه و مسیر تقریبا از وابستگی به خارج رها شده ایم و در بقیه سیستم ها مانند ناوگان و تجهیزات نیز باید تلاش کرد وابستگی به خارج را به حداقل رساند.

مدیرعامل قطارشهری تبریز با اشاره به وضعیت قطارشهری در خطوط ۱، ۲ و ۳  و تاکید بر ضرورت بهینه سازی ایستگاه های این پروژه، از پیمانکاران و مشاوران خواست از کپی‌کاری در طراحی و اجرای بخش های این پروژه خودداری کنند و در اجرای معماری ایستگاه‌ها، تاریخ و تمدن این شهر را لحاظ کنند.

مولوی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به مهندسی ارزش و استفاده از فناوری های جدید در فرایند اجرا ادامه داد: تغییر روش اجرا در ایستگاه ۱۶ موجب کاهش ۱۰ میلیارد تومانی و در ایستگاه ۱۵ نیز با حذف یک سازه موجب کاهش ۲۰ میلیارد تومانی در هزینه ها شد.

وی گفت: با مطالعات انجام شده و بازبینی و مهندسی ارزش طول خط ۳ نیز از ۱۵.۴ کیلومتر به ۹.۸ کیلومتر کاهش یافت و این تغییرات ۲۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی در پی داشت.

مولوی، از پیگیری لازم برای کسب مجوزهای مورد نیاز ماده ۲۳ خط ۳ خبر داد و افزود: با قول مساعد رئیس سازمان برنامه و بودجه امید است اعتبار این پروژه امسال در ردیف بودجه قرار گیرد تا سال آینده عملیات اجرای آن شروع شود.

برای خط یک قطار شهری تبریز ۱۸ ایستگاه طراحی شده اما تعداد اندکی از این ایستگاه ها به صورت کامل تکمیل شده است.

مطالعه قطارشهری تبریز است در ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی نیز از ۱۳۸۴ آغاز شده و در ۱۳۹۴ بخشی از آن گشایش یافت.

قطارشهری تبریز در ۵ خط (شامل ۴ خط اصلی و ۱ خط حومه) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌است.

در حال حاضر فاز ۱ و ۲ خط ۱ متروی تبریز به طول ۱۱ کیلومتر از ایستگاه ایل‌گلی تا ایستگاه میدان ساعت در حال بهره‌برداری است.

در این مراسم از جمعی از مشاوران، پیمانکاران، مهندسان شرکت های پیمانکار و عوامل فعال در قطارشهری تبریز با اهدای یادبود و لوح تقدیر قدردانی شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *