ضرورت میدان دادن به جوانان در گام دوم انقلاب

رهبر انقلاب اسلامی ۲۴ بهمن سال ۹۷ به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی، در بیانیه‌ای راهبردی به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات انقلاب اسلامی در رساندن ایران به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌ها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در ۷ سرفصل اساسی بیان کردند. کلیدواژه اصلی بیانیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که گام دوم انقلاب اسلامی پس از پایان ۴۰ سال ابتدایی را تبیین می‌کند، «جوانان» بودند. رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ی ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم.»
آنچه که مسلم است، نیاز این روز کشور به جوانسازی و جوانگرایی است. اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس، دوران جوانسازی کشور بود. جوانانی که با اسلحه ایمان و تعهد، بار بسیاری از مسئولیت های کشور را در آن دهه حساس به دوش گرفتند. در آن دوره، از ریاست جمهوری گرفته تا وزیران و فرماندهان جنگ، چهره های جوانی بودند. بیشتر مدیران آن دوره ها، زیر ۵۰ سال سن داشتند. اعتماد به جوانان آن دوره توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی، نتیجه داد و کشور از آن وضعیت پرتلاطم به سلامت به ساحل امنیت و آرامش رسید. اما در ادامه، وضعیت به این صورت نشد و هر ساله شاهد چهره های پا به سن گذاشته ای بودیم که نشان از عدم اعتماد و یا عدم توجه به جوانان بود. درایت مقام معظم رهبری و تیزبینی ایشان در این مورد نیز باعث شد تا مشکل را دیده و برای رفع آن در گام دوم انقلاب، راه های چاره را تبیین کنند.
این روزها قوانین عدم به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی و به خصوص پست های مدیریتی، اجرا می شود. اگرچه نقص هایی در این قانون وجود داشته و استثناهایی که قائل می شوند، محل نقد دارد اما اقدامی است که در صورت جدیت بیشتر دولتمردان و رؤسای سه قوه، بدون شک برکات زیادی را برای کشور به همراه خواهد آورد. اگر بیانیه گام دوم انقلاب روی این موضوع تاکید ویژه ای دارد، نشان دهنده این است که اگر قانون مذکور و قانون های مشابه دارای ضعف هایی هستند، این ضعف ها به سرعت باید جدی گرفته شده و ایرادات موجود مرتفع شود.
جوانان و نسل جوان کنونی، بدون شک مدیران و صاحبان آینده این کشور هستند. پس چه بهتر که به جای انتظار برای پیر شدن این نسل که نمود بارز تعهد، دانش، پاکدستی و خودباوری هستند، از هم اکنون در بسیاری از مدیریت ها و نقش های اساسی کشور از قانونگذاری تا اجرا از این قشر عظیم آماده به خدمت استفاده کنیم. ناگفته پیداست که هر نوع فعالیتی در حوزه های مختلف کشور می تواند تجربه جوانان را برای سال های آتی بیشتر کند.
ایران اسلامی خار چشم دشمنان است و بدون شک این دشمنان، کشورمان را در سال های آتی راحت نخواهند گذاشت. داشتن نسل تربیت شده، مجهز به دانش روز و تجربه بالا، شجاع و بی باک و دارای ایمان به آرمان های انقلاب اسلامی لازمه اکنون و سال های آینده کشور است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *