با داشته‌های گردشگری اوجان تاریخی مهربان‌تر باشیم

بستان آباد شهر و منطقه ای سرسبز و آباد با تاریخی دیرینه است. اگرچه تاریخ این منطقه تا ۳۰۰۰ سال گذشته و حتی دورتر، تخمین زده می شود اما آنچه که مشخص تر است، این شهر بر روی شهر باستانی و گمشده اوجان بنا نهاده شده است. شهری که در دوره ایلخانی پایتخت ییلاقی ایلخانان بوده و از اهمیت بالایی در بین شهرهای ایران برخوردار بود. این منطقه تاریخی بر اساس قدمت دیرین خود دارای شخصیت های برتر و آثار تاریخی بی نظیری است که متاسفانه بعضا مورد بی مهری قرار گرفته است.
نمونه بارز آن را می توان مزار حکیم خسته قاسم، شاعر و عارف دوره افشاریه در تیکمه داش دانست. خسته قاسم در حوزه عرفان زبانزد خاص و عام بود و حضور او در شهر زادگاهش باعث شده بود که تیکمه داش به محل آمد و شد معروف ترین چهره های ادبی و عرفان جهان اسلام تبدیل شود. خوشبختانه مزار این عارف نامدار در تیکمه داش حفظ و نگهداری شده است اما شاهد این هستیم که با وجود مراجعه بسیاری از گردشگران به این شهر برای زیارت مزار، شکایت هایی از بسته بودن این مجتمع فرهنگی، حتی در روزهای تعطیل و پربازدید، به گوش می رسد.
نمونه دیگری از داشته های این شهرستان، شهر تاریخی اوجان است که این روزها مورد کاوش های باستان شناسانه قرار گرفته است. سرعت بخشیدن به این کاوش و به نمایش گذاشتن آثاری از این شهر می تواند، به گردشگری در شهرستان بستان آباد، جانی دوباره ببخشد.
داشته های مورد بی مهری قرار گرفته این شهرستان به موارد فوق خلاصه نمی شود. برای نمونه کوه حیدربابا و روستای خشکناب به عنوان زادگاه شاعر پرآوازه ایران، استاد شهریار، پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری دارد. ترجمه شدن آثار شهریار و به خصوص اثر حیدربابای او، باعث شده است که بسیاری از دوستداران ادبیات، علاقمند به بازدید از روستا و کوهی باشند که شاعر آنجا را با احساسی ترین کلمات، به قلم آورده است. اما باید دید این روستا و خانه های تاریخی آن تا چه حد مورد مرمت و نگهداری قرار گرفته است. آیا ظرفیت ها و زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران و به خصوص گردشگران خارجی در این روستا ایجاد شده است؟ آیا خانه پدری شهریار مرمت شده است؟ آیا شاهد احداث خانه های بومگردی در این روستا هستیم؟ آیا امکانات گردشگری به کوه زیبای حیدربابا اضافه شده است؟ متاسفانه پاسخ تمام این سوالات منفی است.
تالاب قوری گؤرل، تالاب آلمالو گؤلی، تالاب آلقاز، غار اسکندر، غار آغ بولاق، روستای کنگرلو با آثار تاریخی از دوره صفویه، قصر و قلعه قیزیل کؤشک، مساجد تاریخی و کاروانسراهای تاریخی این شهرستان نیز هیچ کدام دارای زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر نیستند. اگر بگوییم، شهرستان بستان آباد به اندازه چندین شهرستان، آثار تاریخی دارد که نمونه آن در هیچ کجای جهان قابل مشاهده نیست، به بیراهه نرفته ایم. مشکل بستان آباد نداشتن جاذبه های گردشگری نیست، بلکه این منطقه در زمینه تبلیغات، شناساندن، مرمت و ایجاد زیرساخت ها مورد بی مهری قرار گرفته است. بیایید با بستان آباد و داشته های تاریخی، طبیعی و فرهنگی این شهرستان مهربان باشیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *